Følg med
Side Area Logo
Følg mig på de sociale medier
Følg med
CATEGORIES

Jeg har styr på min overgangsalder

overgangsalder

Jeg har styr på min overgangsalder

Det er efterhånden godt 3 år siden jeg stormede ind i overgangsalderen, og nu har jeg nogenlunde styr på den. Jeg har lært den at kende.

Helt naturligt går alle kvinder i overgangsalderen og det er meget forskelligt hvornår og hvordan det sker.

For mit vedkommende skete det i forbindelse med efterbehandling af brystkræft, hvor jeg i 5 år skal være i antihormonbehandling. Det var faktisk lidt en bombe, og jeg var slet ikke forberedt på hvad der skete med min krop og mit sind.

Der var rigtig mange gode råd og jeg bruge flittigt min ven Google til at finde kvinder, der var i samme båd som mig. Det var vigtigt for mig ikke at fokusere på kræften, men på selve overgangsalderen og de forandringer jeg oplevede og stadig oplever.

Jeg sugede til mig, og gik i gang med at prøve at bekæmpe den største gene først – nemlig hedestigningerne, og særligt de hedestigninger der plagede mig om natten. Den synes jeg, at jeg fik rimelig styr på og jeg fik min nattesøvn tilbage:

Her får du lige mine fifs til hvordan jeg har fået en bedre nattesøvn.

9 punkter der hjalp mig til en bedre nattesøvn

  1. Sørg for at du er træt (hvis du sover om eftermiddagen, kan det være svært at falde i søvn om aftenen)
  2. Spring aftenkaffen over, og tænk over at alkohol også kan være med til at give ekstra hedestigninger, som kan holde dig vågen.
  3. Sørg for at der er mørkt i soveværelset
  4. Tænk over om din pude eller dyne er for varme eller for kolde. Det kan være en god idé med eks. en sommerdyne og have en ekstradyne ved hånden.
  5. Sørg for at dit sengetøj er åndbart og gerne køligt (eks. glatvævet bomuld eller silke)
  6. Sørg for at tisse af.
  7. Hvis du sover i nattøj/natkjole så sørg for at det er åndbar eks. noget i bomuld eller silke.
  8. Forbered dig på at du skal i seng og sove.
  9. Find ud af hvor mange timers søvn du har brug for, så du ikke kommer i søvnunderskud.

Salvie er min ven

Jeg startede med rødkløver da mange gode råd går på at rødkløver hjælper på symptomer i overgangsalderen. Jeg både drak og spiste det, og det hjalp også i starten, men så aftog effekten. Øv for mig, men yay for mange andre, der har stor glæde og effekt af rødkløver.

Et andet godt råd jeg fik var salvie. Salvie er noget jeg forbinder med lammesteg, og egentlig ikke en urt jeg synes smager særlig godt.

Men ifølge den skønne kvinde, der gav mig rådet, skulle jeg bare kigge på Sydeuropa.

Mange kvinder sydpå drikker salvie-the i forbindelse med overgangsalderen, sagde hun.

Det skulle prøves – og det smagte ikke godt.

Derfor prøvede jeg at lave min egen opskrift på iced salvie-the og det kan bedre gå. Du kan finde min opskrift på salvie-the lige her

Der er jo alt det andet også

Det var jo ikke kun hedestigninger der plagede mig. Jeg kan bl.a mærke, hvordan al eleasticiteten i min hud forsvinder, og vægtøgning på en mindre flatterende måde, men det er vist et andet blogindlæg.

Har du også gener i overgangsalderen? Hvad gør du? Du må meget gerne dele dine fifs i kommentarfeltet

/Iben

4 kommentar
  • Pia Thorsø Graversen
    24/05/2019

    Jeg er 49 år og er “gledet ind” i overgangsalderen de seneste to-tre år. Det sidste halve år har jeg brugt rødkløverekstrakt men synes også virkningen aftager nu..😏 Derimod har jeg haft god glæde af akupunktur! Og vil nu prøve tabletterne Remifemin som er fremstillet af jordstænglen Sølvlys. Så må vi se. Silkedyne er en fantastisk opfindelse og skal også ha’ investeret i silke sengelinned.
    min vigtigste erfaring over de sidste to-tre år er alligevel … at acceptere ændringerne og bruge tid på at finde ud af at leve MED dem (med de hjælpemidler som fungerer) istedet for at kæmpe imod. For mig tog det et lille års tid at komme derhen til..
    ❤️

  • Louise
    21/07/2019

    Jeg har siden januar 2019 trænet 3 x pr uge (mindst). Hård styrke træning, som man ellers frarådes i overgangsalderen. Men det virker for mig. Måske fordi der bliver svedt igennem☀️! Desuden spiser jeg 80 % keto. Dvs kun kulhydrater gennem grøntsager. Ingen brød, pasta, ris osv. Det har betydet at de 5-7 kg der har sneget sig på de seneste år er blevet reduceret med 3 kg, 17 cm her og der og så har jeg opbygget 3 kg ren muskel! Jeg tager bioidentiske hormoner fra biovea… de tager toppen af hedeturerne, smøre led og hud osv. Ind i mellem synes jeg dog ikke de er nok, så jeg vil prøve salvie te… tak for det gode råd! Jeg tror det der har hjulpet mest er en form for accept af at nu er jeg altså her i livet og det er ok!

SKRIV EN KOMMENTAR

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.